Pedagogisch documenteren is een belangrijke pijler uit de pedagogiek van Reggio Emilia, die gebruikt wordt om (leer)processen in beeld te brengen. Het is een techniek waarbij de leerkracht het spel van kinderen zichtbaar maakt aan de hand van beeldmateriaal (foto’s, film) of uitspraken van de kleuters. Deze documentatie fungeert als visueel geheugen, waardoor kinderen geprikkeld worden om terug te blikken op hun activiteiten en hierover te reflecteren. Het materiaal biedt de leerkracht of begeleider meteen ook een beter inzicht in de ontwikkeling van kinderen en kan gebruikt worden voor reflectie met collega’s, of als communicatiemiddel naar ouders.
In deze nascholingsreeks komt aan bod:
- Creatief en ontdekkend spel (18 oktober 2016)
- Pedagogisch documenteren van creatief ontdekkend spel: een introductie (1 december 2016)
- Pedagogisch documenteren van creatief ontdekkend spel: sprekende beelden vastleggen met nieuwe media (17 januari 2017)
- Pedagogisch documenteren van creatief ontdekkend spel: reflecteren aan de hand van documentatie (16 februari 2017)