Mentoren zijn van onschatbare waarde. Ze staan in voor een goede begeleiding van stagiairs, beginnende leraren en zij-instromers. Het is noodzakelijk dat scholen blijven investeren in een gestructureerd en systematische stage- en aanvangsbegeleiding om groei in professionaliteit te ondersteunen en bevorderen met als doel kwalitatief onderwijs te verstrekken. De mentorenopleiding is een professionalisingstraject dat vier modules en 1 terugkomdag omvat.
Module 1: De mentor
Welke competenties moet een mentor bezitten? Wat mag de eigen directie en de lerarenopleiding van een mentor verwachten? Welke verwachtingen heeft de mentor zelf? Wat is het takenpakket van de mentor?
Module 2: Communicatietechnieken
Mentor zijn houdt in dat men verschillende coachingsvaardigheden beheerst en kan toepassen. Welke communicatievaardigheden en –technieken zijn er?
Module 3: Begeleidingsvormen
De mentor zal ongetwijfeld verschillende vragen krijgen die telkens een ander soort begeleiding vragen. Welke verschillende vormen van praktijk-, leer- en werkbegeleiding zijn er? Ook het spanningsveld tussen de begeleidende rol en de beoordelende rol van de mentor wordt in deze module bekeken.
Module 4: Gesprekstechnieken
In deze module komen andere soorten van coachingsvaardigheden dan in module 2 aan bod. Hier staan eerder gesprekstechnieken centraal: ik-boodschappen, feedbackgesprek, adviesgesprek, slecht nieuwsgesprek .
Module 5: Terugkomdag
Tijdens de terugkomdag wordt feedback op eventuele opdrachten gegeven en krijgen de deelnemers de kans om ervaringen uit te wisselen.
- doelgroep: (toekomstige) mentoren die zich willen professionaliseren in het begeleiden van startende leraren, leraren-in-opleiding en stagiaires
- kostprijs: 150 euro