Menu
Vind een geschikte nascholing


Wetenschap en Techniek

Ons feilbaar lesgeven : een didactiek die afwisselt tussen het snelle en het trage denken

Daniel Kahneman en Vernon L. Smith werden in 2002 bekroond met de Nobelprijs voor de Economie voor hun inzichten uit de cognitieve psychologie met betrekking tot het menselijk gedrag onder onzekerheid. Op basis van een reeks baanbrekende psychologische experimenten toonden ze aan hoe het menselijk denken wordt vertroebeld door fundamenteel vertekeningen (‘biases’) zoals het priming effect, de tunnelvisie en het referentie-effect.

Deze vertekeningen zijn beslist ook aanwezig in het klaslokaal bij de leerlingen en zorgen onvermijdelijk voor een vertroebeling van de leerstofoverdracht, in het bijzonder in de wetenschappen. Ze liggen, bijvoorbeeld, aan de basis van vele misconcepten.

In deze nascholing worden de deelnemers wel heel letterlijk geconfronteerd met deze biases in een gevarieerde reeks van experimenten die ze zelf uitvoeren. Er wordt aangetoond welke belangrijke rol deze vertekeningen spelen in de overdracht van leerstof én bij de evaluatie. Er wordt tenslotte een model voorgesteld hoe de lesgever pro-actief met deze tekortkomingen kan rekening houden om zowel het conceptuele inzicht als de wetenschappelijke creativiteit bij de leerlingen te vergroten.

 Doelgroep

Leerkrachten exacte wetenschappen, tweede en derde graad aso.

Max. 25 deelnemers

Nascholer

Vincent Ginis, vakdidacticus wetenschappen, Interfacultair Departement Lerarenopleiding (IDLO) VUB

vincent.ginis@vub.ac.be

Prijs

50 euro

Inschrijven kan via http://www.vub.ac.be/events/2018/ons-feilbaar-lesgeven-een-didactiek-die-afwisselt-tussen-het-snelle-en-het-trage-denken

Powered by sponsor-uab sponsor-vub sponsor-ehbo coovi