Menu
Vind een geschikte nascholing

  • ico-algemeen
  • ico-talen

Algemeen

Meertalig onderwijs en CLIL

Lesgeven in meer dan één instructietaal wordt meer en meer toegepast in het Vlaamse onderwijs. Sinds de officiële invoering van Content and Languag Integrated Learning (CLIL) in 2014 heeft zo’n 10% van alle secundaire scholen in Vlaanderen CLIL al geïmplementeerd. Dit aantal stijgt elk jaar. Voor leerkrachten is dit ook aanpassen, want CLIL is niet zo maar lesgeven in een andere taal. In deze workshop wordt daarom ingegaan op wat CLIL is en waarom meer en meer scholen hiervoor kiezen, maar ook hoe je hier als leerkracht mee kunt beginnen.

Doelgroep : Leerkrachten secundair onderwijs

Nascholers:

Jill Surmont onderzocht in haar doctoraat de impact van meertaligheid in de klas op cognitieve ontwikkeling. Ze werkte op het VALIDIV-project waarin scholen werden begeleid om positief om te gaan met de aanwezige talige diversiteit en deze ook in te zetten in het leerproces. De afgelopen drie jaar was ze aangesteld als gastprofessor aan de VUB en werkte ze als onderzoeker aan de UCLL. Daarnaast gaf ze ook al tal van workshops aan leerkrachten omtrent CLIL en taalgericht vakonderwijs.

Esli Struys is docent aan de Vrije Universiteit Brussel. In de opleidingen Taal- en Letterkunde, Toegepaste Taalkunde en Tolken doceert hij vakken rond meertaligheid en meertalig onderwijs. Hij heeft een specifieke onderzoeksinteresse voor de cognitieve ontwikkeling van het meertalige brein en de effectiviteit van meertalig onderwijs. Daarnaast zetelt hij als plaatsvervanger in de CLIL-commissie van het Departement Onderwijs van de Vlaamse overheid en heeft hij ruime ervaring als nascholer van onderwijsprofessionals rond taalbeleid, taalgericht vakonderwijs en CLIL.

Prijs50 euro

Inschrijven kan via http://www.vub.ac.be/events/2017/meertalig-onderwijs-en-clil

Powered by sponsor-uab sponsor-vub sponsor-ehbo coovi