Menu
Vind een geschikte nascholing


Diversiteit en Maatschappij

Zomerdriedaagse Binnenklasdifferentiatie: verschillen als troef

Binnenklasdifferentiatie: verschillen als troef

Leerverschillen zijn inherent aan de klaspraktijk. Deze verschillen als troef inzetten met als doel elke leerling maximale leerkansen te bieden, is wat binnenklasdifferentiatie (BKD) doet.

 Na een eerste, succesvolle editie in 2014 is de zomerdriedaagse, anno 2015, terug. De driedaagse introduceert lesgevers en onderwijsondersteuners in de principes en methodieken van binnenklasdifferentiatie. Een dagelijkse variatie aan activiteiten werkt daarbij inspirerend:

  • De plenaire sessies stellen het praktijkgericht BKD-leer-kracht model centraal; een model dat handvaten biedt om BKD te (h)erkennen en vorm te geven in lessen en op school.
  • Tijdens de coaching-sessies wordt er gewerkt vanuit concrete materialen, vragen en wensen en zoeken we naar manieren om het BKD-verhaal sterker neer te zetten in de klas of op school.
  • Keuzesessies bieden de mogelijkheid om een eigen invulling te geven aan de driedaagse. Elke dag worden er nieuwe sessies ingericht. Je bepaalt de dag zelf welke sessie jouw voorkeur heeft en sluit spontaan aan. Verschillende actoren binnen onderwijs, zoals leraren, directies, inspectie, begeleiders, lerarenopleiders en wetenschappers, verzorgen deze sessies. Er is telkens een aanbod afgestemd op BKD binnen basisonderwijs en binnen secundair onderwijs, gericht op BKD in de klas voor lesgevers en op school voor onderwijsondersteuners
  • Het dagthema geeft telkens richting aan de sessies en het aanbod dat wordt voorgesteld.

 Programma

Dag 1: BKD – motivatie als ingangspoort

Dag 2: BKD – aan de slag met leerstatus, leerprofiel en interesse

Dag 3: BKD – leerwinst in diverse aspecten

Inschrijven

Powered by sponsor-uab sponsor-vub sponsor-ehbo coovi